Innovasjon i reisebransjen

Markedet for både pakkereiser og rene flybilletter er tøft, og det er mange selskaper som hele tiden balanserer på kanten av forsvarlig drift. Hvert år er det for eksempel flere mindre flyselskaper som blir kjøpt opp eller gå konkurs. Også de tradisjonelle charterselskapene opplever utfordringer, med kunder som forventer mer skreddersydde opplevelser.

Flyselskaper er avhengige av ekstratjenester

Sterk press på billettpriser har gjort de aller fleste flyselskaper helt avhengige av inntekter fra ekstratjenester. Selve flybilletten er ikke nok for å dekke kostnadene selskapet har, de er nødt til å tjene penger på alt fra reservasjon av seter til mat og drikke.

Kundene er generelt delt i forhold til dette. Noen synes det er veldig greit å ikke betale for noe ekstra, samtidig er det etter hvert mange som synes at det er forvirrende med priser som forandrer seg i løpet av bestillingen

Dessuten er det mange selskaper som begynner å ta betalt for tjenester som tidligere var gratis. Det kan for eksempel gjelde setereservasjon, men også trådløst nett eller tidlig ombordstigning.

Charterselskaper med en rekke ulike kategorier av hoteller

Charterselskapene har ikke hatt det lett i senere år. Kundene blir alt mer kravstore, og er vant ved å sette sammen sine egne fleksible reiser med spennende hoteller og nye flyselskaper.

Mange av charterselskapene prøver å integrere bestilling av rutefly og tradisjonelle hoteller i sitt tilbud, men samtidig utvikles også tilbudet av egen-eide charterhoteller. Der det tidligere fantes et begrenset utvalg av familiehoteller, er det nå mulig å bestille fra et stort utvalg av hoteller med ulik profil. Charterselskapene er helt enkelt nødt til å tilby det kundene vil ha.

Samtidig presses også charterselskapene fra flyselskapene som tilbyr pakkereiser når du likevel kanskje begynner søket etter en reise med å se etter en billig flybillett. Det blir spennende å se hvor charterbransjen er om 10 år.